Friday, May 6, 2011

Hati-hati dengan lelaki!

Assalamua'laikum WBT! Alhamdulillah, masih bernyawa pagi ni..Allah masih memberi izin untuk kita melihat dunia yang singkat ini..


Semalam, saya sempat chat di ruang fb dengan sepupu di Pahang! Lama benar tak dengaq khabaq dia..kebetulan baru-baru ni terjumpa fb dia, dan terus add..memandangkan dia sebaya dan juga sama-sama perempuan, maka banyaklah cerita-cerita 'panas' yang kami sembangkan..Tiba-tiba dia tanya saya (tak dak la tiba-tiba, saya boleh expect pon soalan-soalan macam ni, kalau sembang ngan dia)


Sepupu : Farziana, awat hang tak boh gambaq hang, nanti kan senang mamat-mamat nak kenal hang!
Saya : (sambil garu kepala ) Haha! Tak payah laa kenal kot sini..kenal dekat masjid ka, surau ka, ok la..
Sepupu : hang cari kat aku sorang..aku tak dak bf ni..
Saya : (lagi garu kepala) Aku pon xdak wey! haha..
Sepupu : haih! =.=*


So, sekarang..saya terfikir..oh! orang hat single-mingle boh gambaq as profile pic depa untuk senang kan mamat-mamat mengorat atau mengayat ka? ataupun untuk dapat pujian dari jejaka-jejaka hot..


*pergh! awak ni cun laaa! suka tengok awak!
*hai! boleh kenal?
*single lagi tak?


Oh, gini rupanya..saya tak maksudkan semua orang fikirkan hal yang sama..mungkin ada orang lain boh gambaq as profilpic supaya orang yang kenal dia, dapat kenal dia (ayat haru sikit! tak boleh pikiaq ayat len dah! phm kot?) dan, sepupu! saya tak maksudkan awak kat sini..awak penyumbang idea ja..dan saya taw awak tak serius pon dengan apa yang awak cakapkan..;)


Sebenarnya, saya nak mengajak kawan-kawan fikir balik kenapa perlunya boh gambaq atau tayang gamabaq peribadi kita di fb..seingat saya ada artikel sebelum ni dah menjelaskan ketidakwajaran pamerkan gambar peribadi di Fb..sila lah baca ye!


Ya! mungkin, anda langsung tak berminat untuk cari kenalan baru atau kawan berlainan jantina di fb..atau anda memang tak akan layan mamat-mamat yang tiba-tiba ajak kenal atau jumpa..tapi, sebenarnya memang 'marabahaya' sekiranya anda boh gambaq peribadi anda di fb..


Alkisahnya :


Satu hari saya dapat msg dari chat box di fb..dari seorang yang tak dikenali..padahnya men approve ja orang kat fb! dan kononnya saja kenal-kenal..dan umurnya muda setahun dua dari saya..so, saya tak laa melabelkan dia sebagai 'lelaki merbahaya', memandangkan dia muda lagi...siap panggil kakak lagi..mula-mula, ok..cuma berkongsi ilmu, taaruf sikit-sikit, tanya bab belajar, kononnya..then, satu hari, dia chat lagi..(lebih kurang macamni dialognya)


dia : hai, awak (tiba-tiba awak, dah bukan kakak lagi)
saya : :)
dia : nak tanya sikit boleh?
saya : apa nya?
dia : boleh tak saya nak ambik gambar profil akak, copy?
saya : nak buat apa? saya xizinkan.. (terus pergi kat picture, delete2 mana yang patut)
dia : adalah!
saya : tak boleh..nak buat apa ja?
dia : #$%^&%$# (jawapan berbaur 18sx)


Aih! bengang betui lah! macam-macam budak-budak zaman sekarang! tulah, banyak pengaruh negative..benda ni jadi pengajaran besar, sejak tu, xada laa boh gambaq sendiri di profilpic fb..dan bukan sampai situ jaa..beberapa hari kemudian, sawan budak ni mai lagi, dia chat lagi..sekali lagi berbaur 18sx..alhamdulillah! sekarang saya dah unfriend dengan budak sawan ni! puas! 


moral of the story : mungkin bukan niat anda nak buat jahat! tapi, perhatikan setiap step anda..adakah betul atau tepat di landasan syariat? Allah pesan "jangan dekati zina"..so, watch your step, girls! jangan izinkan diri anda ataupun orang lain mendekati zina..


Wallahualam~

2 comments:

  1. hmm .. hati2 la , skung mcm2 jnis mnusia kt fb ..
    dlu kwn efan pn kna cmtu gak .. ada sorang mmat ni amik gmbr dia tnpa permission dia .. pstu nk crop mka dia ltak kt bdan pmpn bogel ..

    ReplyDelete
  2. faz : itu lg gila! ok! thnx, my dear cousin 4 d advice..;)

    ReplyDelete