Thursday, December 16, 2010

Amalan terbaekk pada hari Jumaat!! ;)

Jumaat merupakan penghulu segala hari..

Jom semak apa amalan terbaekk pd hari Jumaat nih..

Pada subuh hari Jumaat, maka setiap muslim digalakkan mandi, kemudian memakai pakaian yang berwarna putih kerana pakaian putih lebih disukai Allah. Pakailah minyak wangi yang diharuskan dan berhiaslah dengan memotong rambut, mencukur misai, memotong kuku dan menggosok gigi.

* mcmmna anda? hehe..subuh pon dah nk tlepas kan..ni plak nk mndi siap2 bagai..mandi pon bla mtahari tgk ats pala..ish2, apa pnya perangai laa..biasa laa 'burung hantu'..mlm tidoq lewat. pg pon bgon lwt r..katanya!~

Seterusnya, utk kaum lelaki..
Sesudah itu bersegeralah ke masjid. Sabda Rasulullah s.a.w.: ” Sesiapa yang masuk dahulu ke dalam masjid pada hari Jumaat untuk sembahyang Jumaat, maka seolah-olah dia sudah berkorban dengan seekor unta dan orang yang masuk pada waktu yang kedua berkorban dengan seekor lembu dan yang masuk pada waktu ketiga maka seolah-olah dia berkorban dengan seekor kambing dan siapa yang masuk ke masjid pada waktu keempat maka seolah-olah ia berkorban dengan seekor ayam, dan orang yang masuk waktu kelima maka seolah-olah dia berkorban dengan sebutir telor. Maka apabila naik imam ke atas mimbar ditutupnya buku catatan dan diletakanlah pena oleh malaikat dan mereka berkumpul dekat mimbar mendengar khutbah.”
 
wahh!! byk gileerr pahala leh collect!! untung lah anda wahai kaum muslimin..:')

so, tggu pa g?? cpt2 siap p masjid!! 

Hendaklah sedapat mungkin memperbanyakkan membaca surah al-Ikhlas dan selawat ke atas Nabi. Apabila Imam naik ke mimbar hentikanlah sembahyang sunat dan juga berkata-kata (bagi mereka yang datang awal), jawablah seruan muazzin kemudian perhatikan khutbahnya. 

*fokus time dgq khutbah!! jgn tsengguk2..;) yg muslimat, bolehlaa dgq khutbah live kat tv tu haa..;)
Apabila selesai dari sembahyang Jumaat, maka bacalah Al-Fatihah 7 kali sebelum berkata-kata dan surah Al-Ikhlas, Surah Ma’uzatain (Surah Al-Falak dan An-Nas) amalan sebanyak 7 kali

*amalan nih dpt melindungi kta dr syaitan dr Jumaat ni ke Jumaat akn dtggg!!

*mudah-mudahan, Jumaat ni bganda2 pahala kta collect! aq pon nk p wat assignment nih..cri ilmu, ibadah gk ;')

kaabah nih klu kta tgok ja dah dpt pahala..;) tgoklaaa..

No comments:

Post a Comment