Tuesday, November 1, 2011

Kematian satu KEPASTIAN

Assalamualaikum WBT..xjawab dosaa! 

Lama jugak tak hupdate new entry..dah tak ada mood sangat nak ngadap laptop..kadang-kadang jer, klo rajen, bru hupdate..mood sekarang, sangat-sangat xsabaq-sabaq nak masuk belajar lagi..habis kuat, bulan feb taon depan..haih, awat time belajaq dulu, selalu dok rasa nak habis belajaq cepat-cepat?

Inilah manusia..tak pernah puas! jarang bersyukur..bila dapat peluang , tak guna baik-baik..bila dah terlepas peluang, baru terhegeh-hegeh nak menyesal..(hamek kau, kena sedas atas batang hidung!)

btw, klo soal ni, masih boleh dipertimbangkan..yelah, at least klo belum sampai waktunya masuk study lagi, kita bole isi masa dengan kerja ka, cari ilmu ukhrawi ka, nikah pon bole..tapi, klo bab KEMATiaN?? amalan2 kita yang tak seberapa tu? dosa2 kita yang dok menimbun tinggi tu? taubat kita yang selalu kita mungkir tu?? macammana? 

Rasul ajaq kita supaya selalu-selalu lahh ingat pasal mati..kann? dengan mengingati kematian, kita ni xdak laa dok rasa megah sangat..kita akan sentiasa teringat, yang kita ni manusia yang bersifat fana..cuma Allah yang bersifat Baqa'..kita tak boleh lari daripada matiii...

cuba renung diri sat..selalu dak kita ingat mati?

baby : ucuk, klo baby mati, ucuk cari laen x?
ucuk : eh, apa cakap camtu? ucuk tak suka lah dengar pasal mati..dah, jangan cakap lagi!

abah : Ali, meh ikot abah g ziarah kubur tokwan..
Ali : ala, abah g sorang laa..Ali busy ni..

naah! bila cakap ja soal mati, kita kata kita takut, kita tak suka..tapi? ada kita wat persediaan untuk menghadapi mati? kita tak taw apa jadi kat kita nanti..mintak2, doa2laa semoga kita ni mendapat husnul khatimah..pengakhiran yang baekk! amalkan doa lepas solat tu..kan ka ziarah kubur membuatkan kita sentiasa ingat mati..kita nak didik jiwa kita sentiasa ingat mati ni, bukan sebab kita nak takut2kan atau apa..tapi, kita nak galakkan diri kita raih amal ibadat yang banyak, bekalan taqwa, sebelum menghadap DIA..

Jangan sampai kat sana (akhirat) nanti, baru kita nak menyesal.."YA ALLAH, hantar aku ke dunia semula, aku mahu beribadat kepadaMU!" time tu dah terlambat saudara saudariku..dah tak ada u-turn lagi..cuma ada jalan lurus yang perlu kita tempuh..dan pengakhirannya bercabang dua..jalan syurga mahupun jalan neraka yang akan kita capai..raihlah pahala sebanyak mungkin sebelum ajal menjemput..

*pesanan buat diri dan teman-teman..

No comments:

Post a Comment