Wednesday, September 14, 2011

Aku cemburu :')

Assalamualaikum..


Cemburu doe tengok kwn2 memanjang hp bbunyi..msg msuk, mlm2 call sampai lewat2 pg..haha..itu normal..bila single, sunyi menjengah! but, i still can adapt with this situation..


Macammana nak taw seseorang tu, cemburu??


a : buat khianat! 
b : wat muka xpuas ati..
c : canang cerita buruk kat orang lain..


apa pun caranya, cemburu ni bukan selalunya tak baik :) kadang2 ada gak baiknya kita saling mencemburui..contoh dalam situasi anda dan rakan anda mengulangkaji pelajaran, rakan anda lebih memahami subjek tu, jadi cemburu boleh buat anda amek langkah inisaitif untuk lebih memahami subjek tersebut..:)


kalau cemburu yang buruk? maka, jadilah akibat yang mcm2 seperti sihir, fitnha dan sbagainya..


tapi, cemburu sayang pon ade! :) ahaha..contoh, gf sygkan bf nya..so, bila bf nya rapat ngan gurl laen, dia jdi cemburu! ahakz! gatal yer..tak payahla, bila dah jadi hak mutlak, baru boleh nak cemburu2..:)


tapi, ada 1 cemburu yang boleh kita anggap sebagai nikmat! syukur lah kalau DIA yang cemburu..


Allah mencintai kalau hati hambaNya terkait denganNya sendirian dalam kondisi taat! ya..Allah suka kalau kita ni taat pada Dia seorang..tapi, biaselaa manusia ni kadang2 komitment banyak sgt yer..mna dengan kerja lagi, harta lahi..so, sifat2 keduniaan menjauhkan kita dari ketaatan kepadaNYa..justeru, Allah tarik balik dunia kita semata-mata nak kita sibukkan diri dengan Dia :) hah! ini namanya cemburu Allah, yang lain dari cemburu hambaNya..


jadi, janganlah bila kita tersisih di dunia..xde kerja, xda kwn, xde kekasih dan sebagainya..sebab kita ada Allah! Dia pendamping kita yang setia! Kesimpulannya..istiqomahlah dalam kepercayaan bahawa Allah itu satu-satunya tempat kita bergantung!! 


"YA ALLAH, TETAPKANLAH HATI INI AGAR SETIAP DETIK MENGINGATIMU!!"


sumber rujukan : teks damainya hidup bersama Ilahi, karya Ustaz Asyraf Ridzuan (IMAM MUDA) dalam buku GenQ..dapatkan di pasaran :) Rm 7.00

No comments:

Post a Comment