Sunday, February 13, 2011

Aku terima nikahnya..

Okay, sdg aku melawat2 fb kwn2 aku..ttba aku tnampak satu status ni..lbh kurg lah ye! 
"sejujur dan seikhlas pengakuan cinta dr kaum adam kpd kaum hawa adalah 'aku terima nikahnya'"..okay! status ini sgt2 menarik!! I loike! ;) ok, status nih ehsan dr kwn baekku, NURUL AQILAH..credit to her! btw, miss u! ~


Oh, ya..dah 14 feb..kononnya hari valentine day pa kjadah! oh, pless! jgn maen smbut ja papa perayaan without know the truly event behind the date itself! ok? sila la rujuk pakar ulama'..okay? 


Erm, mmndgkan aku pegi crmh anti valentine's day, maka boleh la aku bkongsi apa yg ada d sebalik tarikh 14 februari tu..berikut adalah butirnya :

a ) Tarikh 14 feb adalah sempena kematian seorg paderi yg digelar St. Valentine yang dibunuh oleh Raja Romawi. Ini menyebabkan St. Valentine diabdikan sbgai tokoh yg hebat dlm mpertahankan cinta..


b) ada juga yg kaitkan valentine day dgn pesta sambutan kaum Rom kuna sblum dtgnya agama kristian (Lupercalia)..Lupercalia nih acara penyucian diri yg bjalan antara 13-18 februari. Pada 13 dan 14, pemuda Rom memilih nama2 gadis plihan mereka dan letakkan dlm sebuah kotak, then akan mcabut nama tersebut secara rawak. Nama gadis yg tertera akan mjadi objek hiburan seks penuda tersebut selama setahun.


c) ada juga yg mngatakan valentine dirayakan sempena kejatuhan Kerajaan Islam Andalusia di Sepanyol. St. Valentine adalah org yg memainkan peranan pntg dlm usaha menjatuhkan kerajaan Islam pada masa itu. 14 februari 1492 mrupakan tarikh kjatuhan Islam di Sepanyol dan dianggap sbgai hari ksh syg krna mereka mganggap Islam sbgai agama yg zalim.


d) dan pndapat lainnya mengatakan hari valentine ini sempena dgn sifat burung yg mana musim mengawan burung jatuh pada 14 februari. Ini pndpt tradisi org Inggeris. 


ok, so, wahai muslimin dan muslimat sekalian..fikirlah sbelum anda mngajak kekasih msg2 utk sambut valentine..


Ala, tolak tepi laa semua ni..kapel2 tu best sementara ja! hurm, ntah, mybe aku boley ckp ni sbb sku blum pnh kapel scara serius! tp, well, fikir lah sblum nak smbut..mna lg pnting..nilai suci sebuah agama, ataupun nilai 'cinta suci' anda kpd si dia..


Macam aku ckp awal2 td, cinta suci tu, dtgnya dr hati dan bmula dgn ungkapan 'aku terima nikahnya'..cinta suci tu yang mana tlh terikat perhubungan melalui talian pernikahan..cinta suci ini datangnya dr hati, bukan nafsu semata..dan cinta suci ini bukan sekadar kata2, tp perlakuan dan tindkan..cinta suci juga bukan memesongkan dr agama, sbaliknya membimbing ke arah agama..dan cinta suci mencari redha Illahi dan bukan mencari murka NYA..


Renung2 kan dan selamat beramal ;)

No comments:

Post a Comment