Saturday, May 7, 2011

Dunia akhir zaman..

Assalamua'laikum..

Dalam sebuah hadis yang telah diriwayatkan oleh al-Daylami, daripada Anas bahawa nabi saw bersabda:

يأتي على الناس زمان لا تطاق المعيشة فيهم إلا بالمعصية حتى يكذب الرجل ويحلف فإذا كان ذلك الزمان فعليكم بالهرب قيل يا رسول الله وإلى أين المهرب قال إلى الله وإلى كتابه وإلى سنة نبيه‏ 

Maksudnya: "akan datang kepada manusia suatu zaman di mana tidak akan mampu untuk mendapatkan penghidupan dalam kalangan mereka kecuali dengan melakukan maksiat sehingga seseorang itu sanggup berdusta dan bersumpah. Apabila telah sampai zaman itu, maka hendaklah kamu lari, lalu ditanya kepada Rasulullah saw, wahai Rasulullah ke manakah tempat lari itu? Maka jawab Rasulullah saw: kepada Allah, kepada kitabNya dan kepada sunnah nabiNya".

Subhanallah! maka benar lah hadis ini..sekarang rasanya kita dah masuk zaman yang dikatakan dalam hadis di atas..manusia sanggup berdusta dan bersumpah..maka, larilah, kembali menghadap dan merujuk Al-quran dan as-sunnah! sesungguhnya Islam cara hidup yang sebenar-benar..insyaallah, al-quran serta sunnah akan memandu kita ke jalan kebenaran..jalan yang diredhai! 

Tiada unsur politik di sini, hanya soal agama! wahai para pemimpin, kembali lah ke fitrah sebenar..jangan lagi mencipta aturan sendiri, buka kitab suci, insyaallah, setiap masalah ada solusinya..wahai para pemimpin, hentikan pendustaan kalian! sesungguhnya, setiap perlakuan kalian akan disoal kelak! jangan sama sekali menindas rakyat, sesungguhnya kami di bawah tanggungan dan tanggungjawab kalian..jangan sekali-kali menolak soal agama, sesungguhnya agama adalah satu unsur terpenting dalam apa jua tindakan! jangan memimpin tanpa iman, sesungguhnya iman itu lah yang memandu kalian ke arah kepimpinan yang diredhaiNya.. ;)

Renung-renungkan dan selamat beramal..;)

No comments:

Post a Comment