Thursday, May 19, 2011

Oh! hampir tamat sudah kebahagiaan ini~

Asslamua'laikum~


Tajuk entry kali ni menyedihkan :(


Ah..kebahagiaan yang ku alami ini semakin menjauh!~ bahagia apa ni? oww..musim cuti ini sudah hampir berakhir!


Ya..tanggal 29/5 akan bermula lah semester baru bagi diriku..manakala bagi wana, tanggal 23/5 merupakan tarikh bermulanya sem baru..perasaan? oh, mestilah excited! (ok,ni tipu) hwaa..bermula lah rutin hidup sebagai siswi..fuhh! ada orang tnya..


hamba Allah : best tak belajar law? macam menarik..kami nanti pun nak ambik law..


saya : silakan! amat dialu-alukan..lawyer muslim sekarang dah berkurangan..banyak lawyer india n cina ja..mula-mula dulu, saya bersemangat untuk ambik law, memandangkan keadaan masyarakat kini yang memandang enteng tentang undang-undang Islam terutamanya..sekarang, yang hak disembunyikan..manakala yang batil dipublisitikan.. (tudiaa..apa hang merepek cakap panjang2 ni)


sekarang, dah masuk semester akhir (asasi) semakin banyak benda nak kena belajaq..dan semakin matang pemikiran kita bila belajaq ilmu law (saya percaya ilmu lain pon sama)..sebenarnya, law ni luas..makin belajar, makin pening..oh, sebenarnya, mula-mula dulu macam confirm gila nak continue degree law, sekarang bila fikir balik, errmmm..boleh ka nak sambung degree ni?? aih! kekadang rasa xmo belajaq, nak kahwin terus ja (dok wat gila!) ..tapi, bila, fikirkan sabda rasulullah yang ini, semangat semakin kuat, insyaallah! 


 Rasulullah saw bersabda: “Menuntut ilmu adalah kewajiban bagi setiap muslim laki-laki dan perempuan”.


Wajib! ok, wajib maksudnya tak ada pilihan, kita kena buat jugak! ini pulak antara syair terkenal karya Imam Syafie :



“Ilmuku selalu bersamaku ke mana aku pergi
Kalbuku yang telah menjadi gudangnya dan bukan lagi peti-peti
Bila aku berada di rumah, ilmuku pun bersamaku pula di rumah
Dan bila aku di pasar, ilmuku pun berada di pasar”




oh! betapa hebatnya beliau..beliau sangat menghormati dan mencintai ilmu..jadi, susah ka payah nak cari ilmu tu, kita kena usaha..cuba contohi beliau! sanggup merantau nak cari ilmu..kita ni, baru belajaq tak jauh mana, dah complain-complain..kan? 


“Barangsiapa berjalan untuk menuntut ilmu maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga”(HR. Muslim)


riwayat ni mengatakan Allah akan mudahkan jalan kita ke syurga, kalau kita berjalan menuntut ilmu..jadi, try not to complain bila terpaksa jalan jauh-jauh p ke kelas..panas la..ok?


biasalah, hidup ni, susah-susah dulu, senang-senang kemudian, ye dak? antara kesusahan yang semakin menghampiri tu ialah..poket kering (elaun lambat masuk), assignment bertimbun-timbun, presentation berlambak-lambak, debate, debate dan debate!! terpaksa makan megi untuk sep duit, tak cukop tidur (eye bag yang cantik),  exam, exam dan exam lagi..basuh baju sendiri (waa!), no more tv!, weekend yang tak macam weekend pun!, bla3..macam-macam lagi..


kepayahan tu, lama-lama akan menjadi manis! percaya lah! Allah akan membalas kesusahan kita dengan ganjaran yang hebat! yang penting, ikhlas, niat kerana Allah!


"Ya Allah, permudahkan urusan kami dalam mencari ilmu..tenangkan hati-hati kami dari gundah gulana, dekatkan kami denganMu setiap detik! redhai setiap langkah kami..jadikan kami anak-anak yang berguna untuk orang tua kami! jua orang yang berguna demi agama, bangsa dan negara kami! "


Amin ya Rabbal A'lamin~


ps : kepada kawan-kawan seperjuangan! chaiyok2~ 

1 comment:

  1. FAZWANA...BAGUS LAA KALAU MCM tuu...SELAMAT BERJAYA DLM PELAJARAN YG DI TIMBA & BERBAKTI KPD MASYARAKAT....TUNTUT ILMU SAMPAI KE LIANG LAHAT...^_^

    ReplyDelete