Monday, May 9, 2011

Teman sampai syurga..

Assalamua'laikum WBT..segala puji hanya padaNya ;)


Entah kenapa, mood nak menulis selalu ja ada, lately..so, terupdate la blog ni selaalu..nanti masing-masing dah masuk kuliah semula, maybe tak sekerap ni blog kami diupdate..;)


Saya nak cerita kan satu kisah di sini..Alhamdulillah, sepanjang 2semester belajar di Uitm Merbok tu, kebanyakkan nya pegalaman pahit, manis yang indah bersama kawan-kawan..yang paling pahit rasanya, ada satu hari tu, ada 2 presentation sekaligus, dan presentation pertama memang hancuss! ada problem sikit dengan monitor dalam kuliah tu,,dan sangat-sangat sedih bila kami belum habis present, lecturer bole cakap "ok, thank you!" Uih, sedehnya..sampai menangis..tak apalah, tu semua pengalaman buat diriku..yang lain pengalaman manis, memang banyak lah..terutama, bersama roomates tercinta..;)


Dan nak cerita sikit pengalaman dengan roomates tercinta, Teya, Jiha dan Ija..biasalah, malam minggu (kalau  tak silap), semua pakat-pakat relax..sembang-sembang, makan meggi bersama..yang sorang dengaq lagu english, sorang indon, sorang lagi anuar zain dia xhabis-habis (saya laa kot), dan sorang lagi maen game budak-budak tak cukop umoq..macam-macam lah! tiba-tiba, terbukak topik Dajjal..hah! entah macam mana ntah..rasanya Ija terbaca artikel di blog siapa ntah! lepas tu, kami pon disscuss lah pasal topik ni..sangat tak sangka, orang-orang yang loqlaq ni, bila cakap soal agama, serius! alhamdulillah! tiba-tiba, baca lah kami beramai-ramai artikel pesanan Rasulullah untuk kita umat Islam, untuk mengelak dari fitnah Dajjal..memang tak tercakap kami..untuk baca artikel tu, boleh klik sini (klik taw!) , tapi rasanya entry sebelum2 ni dah ada ceritakan..secara tiba-tiba, dari kami dok bergelak sakan, terus kami TERmengalir air mata..subhanallah! memang tiba-tiba meremang bulu roma..takut memikirkannya..malam tu, malam yang paling best, sebab kami berkongsi cerita (walaupun berbagai-bagai version..sampai tersilap info, kena check internet balik), tapi, kawan-kawan yang baik memang akan menyedarkan kita, insyaallah! berbangga mempunyai kawan-kawan seperti kalian semua! 


Sabda Rasulullah SAW:



Ertinya: “Perumpamaan dua orng yng bersaudara itu ialah perumpamaan kedua belah tangan, di mana yng satu membasuh yang lain.”
(Hadis riwayat Abu Mansor Ad Dilami dalam musnad Firdaus)

Dan Nabi SAW pernah masuk ke dalm hutan lalu baginda dua batang kayu miswak yng satu bengkok dan yng satu lagi lurus. Dan adanya bersama2 Rasulullah SAW ketika itu beberapa sahabatnya. Kemudian,Rasulullah SAW memberikan kpd salah seorang sahabatnya kayu miswak yng lurus dan baginda menahan kayu miswak yng bengkok itu untuk kegunaan dirinya sendiri. Maka berkatalah sahabatnya itu,”Ya Rasulullah sebenarnya kau lebih berhak mengambil kayu miswak yng luus ini daripadaku.”

Lalu Rasulullah SAW berkata:



Ertinya:”Tidak ada seorang jua pun yng bersahabat dgn orng lain walaupun satu saat sahaja,kecuali dia akan ditanyai pada hari kiamat nanti tentang hak persahabatannya,apakah dia telah tunaikan padanya hak Allah atau tidak. ”



Begitu pentingnya sahabat dalam kehidupan kita ni..dan terdapat pelbagai adab dalam berkawan..insyaallah, berkawanlah kita keranaNya..;)



No comments:

Post a Comment