Sunday, May 8, 2011

Godaan-godaan ketika sakaratul maut..

Assalamuala'laikum WBT..

Syukur alhamdulillah masih bernyawa dan boleh lagi collect bekalan untuk ke alam sana..

Selagi laptop ni depan mata, jari ni, tak henti-henti nak menari atas keyboard dengan perintah dari akal..;)

so, posting kali ni, nak cerita apa ya?

Ok, dah dapat idea..pernah tak kalian terfikir, kat alam sana nanti macam mana perjalanannya? pernah dengar ustaz, ustazah kita cerita tak? mesti ada kan..klu tak dak tu, hampa yang tak amek port time ustaz, ustazah hampa cerita..hehe..

Saya pon lebih kurang gak rasanya..;) tapi, seingat saya, akhir form4 (kalau tak silap), saya ada beli buku pasal topik ni..tajuknya 'ALAM SESUDAH MATI'..harga promotion rm 5 ja time beli tu..mmg agak menarik buku ni, tu yang beli tu..disusun oleh Muhammad Zuhair ..;) baru-baru ni, terjumpa balik buku ni..dan mula membaca kembali! tapi, mmg belum khatam pun buku ni..hehe..so, saya nak kongsi sikit lah ye, apa yang buku ni cerita..

Antara yang menarik, bab 2- godaan-godaan di ambang sakaratul maut!

bersabda baginda Rasulullah Saw:


‘bahawa syaitan itu akan datang kepada seseorang itu sebelum matinya (di dalam sakratul maut ). Katanya : hendaklah engkau mati dalam agama yahudi, matilah engkau dalam agama Nasrani. ’(riwayat tarmizi dan nasa’i)




Syed Abdullah Al- Fatani menulis dalam karya bukunya Karya Gul Gummah hal 17 sebagai berikut : Ketika itu dating se ekor syaitan menyerupai ibunya yang telah meninggal dunia, duduk di sebelah kirinya, berkata sambil menangis katanya : Hai anakku. Aku adalah ibumu yang mengandungkanmu dengan bersusah payah dan telah memiliharamu sejak kecil. Bukan main kasih sayangku nak! Sekarang engkau akan meninggal maka ikutilah olehmu agama Yahudi, kerana itulah yang sebaik-baik agama. Dan se ekor syaitan lagi menyerupai bapa yang telah meninngal duduk di sebelah kanannya, seraya berkata: hai anakku! Sayang bapa kepadamu, tidak kalah dari sayang ibumu. Tidak kenal siang malam aku mencari nafkah untukmu nak! Sekarang engkau akan meninggal maka ikutlah agama Nasrani karana itulah sebaik agama. ( Dikutip dari Kasyaful Gumma halamn 17-18)

 Allahuakbar! bantulah kami..tak taw lagi tetap ka tidak iman kita nanti..

oleh sebab itu, setiap kali selesai sembahyang, biasakanlah berdoa seperti berikut :


رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّاب 
(Mereka berdoa dengan berkata): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. 

Wallahualam..

2 comments: