Saturday, May 7, 2011

Untuk Mama dan Abah!

Assalamualaikum WBT..


Macam semua sedia maklum, esok 8/5 merupakan hari Ibu..Mother's Day! Jap, ada yang mengatakan haram sambut Mother's Day ni? 


Mari kita singkap makna sebenar Hari Ibu / Mother’s Day menurut Wikipedia : “One school of thought claims this day emerged from a custom of mother worship in ancient Greece, which kept a festival to Cybele, a great mother of Greek gods. This festival was held around the Vernal Equinox around Asia Minor and eventually in Rome itself from the Ides of March (15 March) to 18 March. The ancient Romans also had another holiday, Matronalia, that was dedicated to Juno, though mothers were usually given gifts on this day. In some countries Mother’s Day began not as a celebration for individual mothers but rather for christians.”


Maksudnya di sini ialah bahawa hari ibu juga merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.


so, apa hukum sebenarnya?



Dr. Yusuf al-Qaradhawi pernah berkata, Hari ibu ini timbul kerana pihak orentalis/doktrin barat memikirkan bahawa inilah cara yang terbaik untuk mereka menarik minat anak-anak remaja barat agar menghormati orang tua mereka. Umumnya kita tahu bahawa masyarakat barat amat tipis dengan adab tatasusila, jadi dengan mengadakan/mengkhususkan hari-hari tertentu sekaligus dapat memupuk remaja mereka agar menyayangi dan menghormati orang tua mereka.
Pendapat Dr Yusuf itu mengesahkan bahawa sambutan hari ibu itu tiada kaitan dengan agama Kristian tetapi timbul kesedaran masyarakat barat betapa perlunya mereka menyayangi ibu. Pada mereka kalau tidak boleh setiap hari kenang ibu, cukuplah sehari yang khususkan untuk ibu.

Jadi, kalau sambutan ini tiada kaitan dengan agama, sudah tentu tidak salah kita mencontoh sesuatu yang baik daripada orang lain. Tetapi kalau memang ada kaitan dengan agama Kristian tidak bolehkah kita mengambilnya sebagai contoh tetapi pengisiannya kita sesuaikan dengan Islam?

Sebenarnya sambutan hari ibu seperti yang disambut oleh masyarakat dunia tiada langsung kaitan dengan agama. Pengajur memilih hari ibu sesuai dengan keadaan negara. Negara kita memilih setiap hari Ahad minggu kedua bulan Mei.
Walau bagaimanapun bagi orang Islam, setiap kerja dan usaha kita pasti dinilai sebagai ibadah termasuk menyambut hari ibu. Maka kalau kita ikut panduannya kita akan beroleh pahala dan dinilai sebagai kerja agama. Jadi, sambutan hari ibu walaupun orang lain sebagai sambutan biasa, kita diberi pahala oleh Allah. Kalau begitu, bagaimana kita menghukumkan sambutan hari ibu sebagai haram?


Jelas di sini, kita yang lebih patut menyambut hari ibu berbanding orang lain. Sayang kita kepada ibu sepatutnya berganda berbanding orang lain. Oleh sebab itu, sambutlah hari ibu dengan memberi penghormatan kepadanya. Berikah kasih sayang yang paling tinggi pada hari tersebut. Namun pada hari-hari lain, kasih dan sayang kepada ibu harus dikekalkan setiap hari. Menghormati ibu tidak ada musim cutinya. Inilah yang membezakan Islam dengan bukan Islam.


Haa..panjang lebaq penjelasan nya..jadi, diharap dapat merungkai kekeliruan di sebalik Hari Ibu ni..


So, saya nak bg sedikit ucapan untuk mama saya, Wannor Sarina bt Wan Chik..
"Adik sayang ma! dengan doa ma, adik harap dapat jadi anak yang solehah, insyaallah! thnx utk segalanya! ingatkan adik selalu, syurga adik di bawah tapak kaki mama! erm, nak jugak list kat sini, apa yg ma wat utk adik : 


# marah dan berleter untuk kebaikan adk gk.
# selalu beli atau masakkan makanan.
# marah bila tak solat (masa kecik2..)
# jd pemandu yg setia, kemana ja kami nak p, ma bwk..
# jaga dan besarkan sampai sekarang..
# bila jauh d mata, selalu contact, tnya khabar..
# dan melahirkan adk dlm susah pyn (operation) sebab tgedik2 nak keluaq awai..
# selalu dengaq cerita2, atau gosip2 tntg life adik..
# selalu ada di sisi
# selalu doakan dan macam2 lagi laa...klu listkan xmuat kat sini, ma..
*yg terakhir, err..mybe ssh adk nak ungkapkan syg tu pd ma..tp, mmg I love U, ma!



Dan kebetulan, 8/5 juga merupakan hari lahirnya seorang abah bernama Mohamed Shaffiee bin Ahmad..
"Abah, kasih abah selamanya! adik pun harapkan doa abah dalam menjalani hidup ni..adk harap abah sentiasa bahagia dunia dan akhirat, serta setiap langkah abah mendapat keredhaan dariNya..semoga panjang umur, dan sihat walafiaat! "
Love both of U sooo much! 

sincerely : anak kalian yang bakal solehah, insyaallah! amin..lots of love for both of U..

3 comments:

  1. FAZWANA...ENTRY YANG BAIK...AYIE TERINGAT PADA KATA-KATA YANG SANGAT POPULAR INI..."SYURGA ITU DI BAWAH TELAPAK KAKI IBU"...ISLAM DARI DULU LAGI MENEKANKAN TENTANG PENGHORMATAN ANAK KEPADA KEDUA IBUBAPANYA...SEPERTI YG TERMAKTUB DI DALAM AL QURAN...BERIBU TAHUN LAMPAU.
    FAZWANA BERSAHABAT...SELAMAT MALAM...YA ^_^

    ReplyDelete
  2. Waaa .. x lrt nk baca smua .. mcm wikipedia ja ..
    hahaha .. btul tu , jasa makpak kita xkn trbalas wlaupa pn kita bt .. Sbb tu esk tua kita kna jaga depa ..

    ReplyDelete
  3. faz
    ayie :thnx, ayie! betul sgt lah tu..
    efan : haha, yg pnjg tuh, copy paste jaa..haha! betui2..insyaallah! ;)

    ReplyDelete