Saturday, October 1, 2011

Satu kisah!

Assalamualaikum :)


Post2 lately ditulis oleh saya, sebab Wana busy dengan study nya..saya yang menganggur ni, maka banyak masa terluang untuk menulis entry2 seharian..


Hari ni, makan-makan bersama jiran-jiran..makan2, borak2, lepak2..:) sambil2 merapatkan ukhuwah!


Nak dijadikan cerita..ada seorang makcik ni, membuka kisah rumahtangga nya..tak payah dinyatakan namanya di sini..cerita nya si suami baru menikah baru..si isteri nya sedar dan tahu bahawa isteri terbaru lelakinya itu, merupakan isteri ke4..tapi, yg si isteri baru ni, ingatkan dia isteri ke2..konflik family ni, berterusan sebab, makcik tu yang pertama tak puas hatilah..nafkah tak dititikberatkan..isteri dah 4! adehh..yang isteri2 muda pulak macam-macam hal..sudahla, berkawen dengan suami orang, sikap nya pula, bkn berterima kasih pada si isteri tua, tapi dikutuk lagi ada..sampai bila family tu nak bahagia? 


teringat kisah Nabi Saw..baginda pandai melayan isteri2nyaa..berlaku adil seadil adilnya..isteri2 terasa disayangi semuanya..kisah nabi menghadiahkan cincin buat isteri2nya tanpa pengetahuan masing2..justeru, baginda berkata, yang aku paling sayang, adalah yang aku hadiahkan cincin padanya..:) ALLAH! romantiknya baginda..padahal, semua isteri bagi9nda mendapat cincin..maka, semuanya senang hati disayangi baginda..contohilah sikap baginda kalau nak berpoligami :) nak poligami tak salah, asalkan mampu zahur dan batin serta boleh berlaku adil..jangan mahu berpoligami kerana ikutkan sunnah, tapi, bila sudah berpoligami, adat2 dan sikap2 baginda langsung tidak dicontohi lagi..


secara tak langsung, ini menaikkan semangat saya untuk menjadi seorang peguam syariah! YA ALLAH!!! permudahkan lah urusanku..restuilah jalan yang ku pilih..aku hanya merancang, namun penentuan ditanganMU..semoga perancanganku mendapat restu dariMU..


Aamiinn..


ps : poligami?? payung emasssss! $_$ oh, tak sanggup!

No comments:

Post a Comment