Thursday, December 20, 2012

Berjihad dengan mata pena :)

Bismillah..

Lepas hantar assignment banking yang aku (dan rakan sekumpulan) buat dalam masa 1 malam sahaja (kami berbangga), aku mengatur langkah untuk kembali ke rumah dengan memasang niat untuk mengqado' waktu tidur yang tercicir dek sibuk mentouch up tugas akhir semester penuh air mata ini..

Belum sempat aku keluar dari perkarangan fakulti tericnta, kawan sekelas menjerit dan bertanyakan soal kelas TITAS yang sepatutnya bermula sejam dari waktu itu. "Allah..aku lupa ada TITAS..cammana ni? ngantok gilaa kot.." 

Selepas menimbang baik, buruknya, sudah tentu ada baiknya aku menghadiri kelas TITAS terakhir itu, jadi aku pun kembali ke PTAR sementara menunggu waktu kelas bermula. Sempat kuisi perut yang kosong sejak semalam. Dapat mesej dari teman sebilik, serumah, sekelas, mengatakan hasratnya untuk sambung tidur sekaligus tidak menghadiri kelas tengahari itu. Budak bertuah! Aku mengomel sendirian.

Rupa-rupanya, Allah pilih aku dan rakan-rakan yang menghadiri kelas tengahari itu, unttuk mendengar ceramah ustazah. Agak menyentuh hati, sangat! Aku bersyukur. Ustazah menayangkan video detik terakhir pemergian baginda Rasulullah. Aku tersentap dalam hati. Aku pasti, semua yang menonton, terkesan dengan video tersebut. "ya Allah, jadikan kami umat Muhammad yang mendampingi baginda dan mendapat syafaat darinya di syurga nanti.."

"Adik-adik, tak payah dok sibuk nak bercinta lagi, gembirakan hati mak ayah kita dulu, baru boleh ambik hati anak dara atau anak teruna orang.." ha, ini lagi sentap. Betul, aku setuju. Perasaan memang tak boleh dikawal, tapi akhlak boleh dikawal. Kalau suka kan seseorang, cukup dalam diam, andai belum versedia untuk bertaaruf dan untuk ke peringkat seterusnya. Jangan jebakkan diri dengan Couple. Baik, ustazah! Islam tak larang kita bercinta, tapi melarang kita bercouple (yakni menghampiri zina). Baik, tutup soal ni. Biarkan rasa itu 'koma' buat sementara waktu, kerana exam final sangattlah hampir. Setelah habis final, mungkin perasaan itu akan 'sedar dari koma, atau selamanya mati'. Aku tak pasti.

"Ustazah yakin adik-adik mampu berjihad dengan mata pena, di saat final exam nanti, bukan sahaja untuk subjek tamadun, tapi untuk semua subjek." Jihad itu dikira pahala yang tak terjangkau dek akal kita, in sha Allah..

Buat semua student degree UITM, goodluck untuk anda-anda semua :)

*oh, jangan lupa balik kampung, untuk mohon restu, kalau tak, call sebagai pengganti diri pon jadilah! yeay..bye2, Shah Alam..opss! over excited, esok masih ada kelas, last class, harap semuanya lancar..

Ilal liqo'.. 

1 comment: