Tuesday, December 11, 2012

Missing ..

Bismillah..

4.20am 
12/12/2012

aku masih menghadap kertas-kertas yang penuh ilmu perbankan. dengan jiwa yang kacau, tapi penuh semangat ingin memenuhi segalanya dalam satu malam. 

*terpandang laptop, masanya mengupdate blog usang. bunyi kipas dan perut ku seakan berlumba-lumba meraih perhatianku..stok bekalan makanan sudah habis dijamah. biarlah dia bekeroncong, apalah sangat lapar ini dibandingkan dengan lapar saudara seislamku di luar sana *pesan aku pada diriku. Dia mula berhenti, seakan memahami..

kata pujangga, waktu remaja paling banyak cabarannya, aku merasakan itu saat ini. bukan penuh dengan masalah cinta, tapi pergolakan emosi, ya, emosiku terganggu, dek kesibukan dalam pelajaran, aku terpaksa menanggung rindu.

mama : adik, baliklah sat hujung minggu nii..
aku : ma, adik banyak esaimen, kalau dan, study week, adik balik sat..
mama : emm, ok lah..

jasadku disini, tapi hatiku di rumah, biarlah rumahku tidak semegah mana, tapi itulah syurgaku. aku rasa selamat di sana, di samping keluarga tercinta. aku bahagia dan menjadi diri aku, bukan lah aku hipokrit, tetapi aku tidak mempamerkan kebiasaanku disini, demi menjaga hati ramai pihak. disini, aku perlu bijak meng'adapt' diri dengan kawan-kawan sebaya, hati mereka perlu dijaga. disana, aku lebih kepada give and take. perasaan aku dijaga, perasaan mereka aku jaga, dan kadang-kadang, saling tidak menjga perasaan, namun timbul kasih sayang yang ikhlas dari hati disitu. seteruk mana aku dimarah, aku sedar, atas dasar sayang semua itu berlaku. kakak dan adik tempat ku luah perasaan. walaupun kami bertiga berbeza, namun darah yang mengalir tetap sama. terkadang, sampai buntu mama, disebabkan karenah 3 anak daranya. kakak memilih untuk menonton drama english, adik ku berminat dengan drama korea, aku pula lebih gemar dengan filem berunsur timur tengah. jadi, siaran tv saling bertukar2 mengikut cita rasa masing-masing, hingga akhirnya, tv terpaksa ditutup, demi memuaskan hati semua pihak. puas! 

tersenyum sendiri memikirkan kenangan itu. aku perlu kuat, bahuku bukan untuk menggalas masalah cinta, crush dan seumpamanya, tetapi di bahu ini terletak tanggungjawab yang lebih besar. aku sedar itu, namun kadang-kadang terleka, kesedaran dari semasa ke semasa sangat perlu, supaya aku tahu diri..

akhir kalam, andai angin itu temanku, akan ku pesan padanya untuk mengirim salam rindu pada keluargaku..(ciplak)

wasalam..

No comments:

Post a Comment