Friday, April 29, 2011

Berprasangka baiklah!!

Assalamualaikum WBT..dan selawat serta salam buat nabi junjungan kita, Nabi Muhammad SAW..Apa khabar semuanya? Alhamdulillah, kita masih diberi kesempatan untuk terus mencari dan meneroka ilmu Allah yang luas..maka, bersyukurlah!


Ilmu saya pun bukanlah tinggi mana..mlh, sgt lah kurang..cetek sekali ilmu di dada ini..tapi, tak salahkan bila kita berkongsi ilmu? malah, itulah yang dianjurkan dalam Islam..


Istilah Husnuzzon, ialah istilah Arab yang bermaksud "bersangka baik"..baiklah..apa-apa pun yang berlaku, sebaiknya, kita janganlah terus ada -ve thinking pasal satu-satu benda tu (sori, ayat pun xberapa nak tertib sgt, otak sedikit pusing harini)..kenapa? lebih tepat, jangan kita membuat andaian yang bersifat membabi buta! bagaimana sifat membabi buta ini? seumpama anda menuduh atau membuat spekulasi awal, tanpa sebarang analisis yang teliti..sebabnya, kita mungkin akan mengaibkan atau menuduh sesorang yang tidak bersalah..


Bukan susah nak bersangka baik ni! tapi, manusia sendiri yang bikin ini benda susah! sebenarnya, ada cerita di sebalik tajuk post ini..ceritanya begini! panjang laa~ pendekkan!!


*cerita ini diceduk dari pengalaman seorang hamba Allah (diceritakan di sini setelah mendapat keizinannya);)


Mengisahkan si ayah yang banyak melakukan kesalahan pada keluarganya..si ayah ini sangatlah menyayangi isteri dan anak-anaknya..namun, entah di mana silapnya, semakin hari, semakin hilang komunikasi antara si ayah dan si ibu! mungkin disebabkan si ayah seorang penganggur, dan si ibu sering meleteri si ayah ini sehingga akhirnya membawa kepada berdiam diri antara satu sama lain..namun, hubungan si ayah dengan anak-anak nya tetap mesra..KASIH AYAH SELAMANYA! anak-anak pada mulanya tidak mengetahui krisis yang terjadi antara si ibu dan si ayah..hingga suatu ketika, si ayah dan si ibu merasakan perpisahan sebagai jalan penyelesaian terbaik..maka, anak-anak diberitahu tentang hal ini..hati anak mana yang tidak meruntun kesedihan bila mengetahui, rumahtangga keluarga bakal musnah, dan berpecah-belah? maka, anak-anak cuba memujuk kedua orang tuannya, untuk kembali bersama..namun, itulah kata takdir, jodoh si ayah dan si ibu tidak berkekalan, maka jatuhlah talak..anak-anak menangis tidak berlagu! namun, si anak, bahagia kerana si ayah meninggalkan keluarga dengan sikap yang lebih baik dan bertanggungjawab, setelah si anak memesan kepada si ayah demi kebaikan si ayah! punca perpisahan juga mengaitkan orang ketiga..saban hari, anak-anak bersedih kerana tiada lagi melihat raut wajah kesayangan si ayah! namun, air dicincang tidak akan putus..si ayah dan anak-anak saling menghubungi melalui telefon..sehingga suatu hari, si ayah memberitahu sudah mempunyai keluarga baru tidak lama selepas itu! si anak tidak tahu apakah perasaannya! sedih + bahagia mungkin..sedih kerana ayahnya bakal dikongsi oleh orang lain..bahagia kerana ayahnya mempunyai kehidupan sendiri..si ayah dikurniakan 2 lagi anak bersama isteri barunya..si ayah kelihatan sangat bahagia..si anak tetap menjaga hubungan dengan si syah, namun tidak seakrab dulu..si anak menaruh perasangka buruk mengatakan si ayah tidak lagi menyanyanginya seperti dulu! si anak mula membenci dan menjauhkan diri dari si ayah..hati si ayah sedih bukan kepalang! anak-anak yang disayang menghindar darinya..padahal, kasih sayangnya sama rata pada semua anak-anak nya..namun, si anak nekad untuk terus menghilangkan diri dari si ayah..egonya diletak di tempat tertinggi! enggan dia memaafkan si ayah..walaupun, si ayah tidak bersalah dalam soal ini..ini hanya takdir yang menentukan mereka tidak mungkin bersama lagi..si anak terus membenci dan melempar kata-kata tidak sopan terhadap si ayah..hati ayah terguris tidak diketahui! bagi si anak, si ayah lebih mengutamakna keluarga barunya..padahal, si ayah mengunakan kudrat tuanya untuk mencari rezeki buat semua anaknya..mencari nafkah! hingga suatu hari, si ayah menghantar sms ke hp si anak berbunyi (lebih kurang) "abah mintak maaf atas semua kesalahan abah dulu! abah sayang anak abah! abah sentiasa mendoakan kesejahteraan anak abah!" ..membaca msg itu, tertumpah air mata dan ego si anak! lantas, kemaafan diberi dan berjanji tidak akan menaruh prasangka buruk lagi! 


Ini baru kisah kekeluargaan..cuba tengok sekeliling kita..saya rasa banyak sgt isu prasangka buruk ni, dalam kehidupan seharian kita..kan? *renung-renungkan dan selamat beramal


~SEMOGA KITA SENTIASA MENDAPAT RAHMAT DARI NYA~


Waallahualam~

No comments:

Post a Comment