Thursday, April 14, 2011

cukup la tu !!

nah...amk RM 1 nie..ckup la nie..xyah byk2...t'tba td dpt ilham nk wat entri psal hal nie..hal apa??? sedekah...^^ sedekah nie adalah slh 1 amalan yg kta akan bwk bla dh mati nnt..kira cm saham akhirat la..


sedekah nie b'maksud 1 pemberian yg ikhlas sama ada bnda yg kta syg atau tdak..mcm2 bnda kta blh sedekah..bkn duit je..mkanan,brang pn blh sedekah jgk..;)  kalau bab sedekah je msti nk b'kira kan??  bkn smua la.. ada sstgh org mcm tu.. dorg b'pndapat amaun duit tu x pntg.. yg pntg niat.. mmg la..


Surah Al- Baqarah> Ayat 245


Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya? Dan (ingatlah), Allah jualah Yang menyempit dan Yang meluaskan (pemberian rezeki) dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.




Tp apa salahnya klau kta sedekah byk skit..




Surah Al- Baqarah> Ayat 261


Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya..




byk kelebihan sedekah nie..antaranya ialah...


> rezeki kta akan murah
>dpt menolak bala
>pnjg umur

bila kta sedekah something kt org,org tu akan ucap alhamdulillah sbg tanda syukur kpd Allah..juga sbg tnda pghargaan kpd pemberi sedekah..


Ini juga dijelaskan dalam hadis yang bermaksud,  “ Sesiapa yang tidak mengasihani tidak akan dikasihani.”


dgn sedekah,kta jgk dpt mengeratkan hubungan sesama kita..Allah telah pun sebut dlm Al-Quran..


Wahai orang beriman, nafkahkanlah sebahagian rezeki yang kami kurniakan kepadamu, sebelum datang hari yang tiada lagi jual beli, tiada lagi persahabatan yang akrab dan tiada lagi syafaat padanya. Dan orang yang kafir itu adalah golongan zalim.” (Surah al-Baqarah, ayat 254)

kalau hp nokia e7 blh beli,bju branded mmpu pkai,laptop toshiba..xkan la sedekah xleh kan?? ringan2 kan la tgn tu msukkan duit dlm tbg masjid tu..^^
topup tiap2 mggu blh..xkn sedekah xleh kan?? utk msa dpan kta kt akhrat jgk..apa slahnya melaburkan..mmg xsalah pn..mmg di tuntut pun..




“Sedekah itu menghapuskan kesalahan seperti air memadamkan api” (Hadis Riwayat At Tirmidzi)

hah..xkan xnk kot??..sng2 je dosa kita Allah hpuskan..yg pntg niat kerana Allah k??klau nk sedekah nie diam itu lebih afdal..x pyah la nk heboh2 kt org..mcm kta pepatah nie " ibarat tangan kanan yang memberi, tangan kiri tidak mengetahuinya ". perbuatan nie dekat kepada keikhlasan dan jauh daripada riak kerana sifat ini boleh merosakkan amalan sedekah. xda gunanya kita bersedekah sbb nk dapat pujian dan dikatakan pemurah.. kta kna igt dengan keikhlasan sahajalah ganjaran pahala diperoleh...
 
 
klau kita x mmpu nk sedekah dari segi kbendaan, sedekahkanlah doa dan usaha kita..even senyuman pun sedekah..:) bykkan lah snyuman k?? :)
SENYUM..:) hihi


*msih baru dlm dunia blogging nie..ada slah slap hrap maaf ye..:) nk komen ke..tegur ke..silakan..:)_wana

No comments:

Post a Comment