Monday, April 25, 2011

Wahai Wanita~

Assalamualaikum, salam ukhwah!


Tadi, masa saya usya-usya fb kawan-kawan, saya terjumpa 1 slot ceramah Ust Kazim Elias..Siapakah beliau? Ustaz ni pengerusi Pusat Pendidikan Al- Barakah. Beliau juga  menyampai kan kuliah dan ceramah pada orang ramai..rajin-rajinkan la diri pi tengok ceramah dia, dalam youtube pon ada..lawak ustaz ni..mantap lah! ok2, back to d topic! di Fb Fatin Safwanah la ni..saya pon dengar tgok apa ustz ni nk ckpkan..masalah wanita zaman sekarang!


Ya, wanita..Wanita hiasan dunia! Hiasan duniakah, kalau pakai baju mencocok mata? Tunjuk pusat? nampak habeh semua perhiasan dalaman? Hiasan duniakah, kalau bermanja-manja d telefon dengan yang bukan mahram? Hiasan duniakah, kalau bergaul bebas dengan lelaki ajnabi? Hiasan duniakah kalau mengizinkan tangan2 kotor hinggap dan menikmati tubuh mereka? Hiasan duniakah, kalau cakap dengan suara lantang, terpekik2? Hiasan duniakah kalau cantik mukanya dengan tempekkan make up yang over dan bukan nya dihiasi nur air sembahyang? Masyaallah~ 


Bukan saya menghina golongan sebegini, tidak sama sekali! mungkin mereka lebih baik dari saya! mungkin akhirnya mereka lembali ke jalan Allah..mungkin suatu hari, mereka akan menjadi hiasan dunia yang sebenar-benar..


Apa pesan Rasulullah? Baginda menyuruh kita menjaga kaum Muslimat! Jaga! Annisa..Annisa..Annisa. begitulah sayangnya baginda pada kaum wanita! Tapi, umat sekarang jaga tak kaum wanita kita ni? Perati elok2! kalau anda lihat seorang wanita ISLAM sedang bercumbu-cumbuan dengan lelaki kafir..apa yang anda akan lakukan?


Kemungkinannya?


*Fuhh! Boleh buat wayang depan public macamni?
*Eh, anak sapa la? Biaq p la, BUKAN ANAK AKU!
*Fuyoo! berani mati beb!
*ish2, teruk-teruk!


Lebih kurang begini lah reaksi kita..tapi, tak amik action pon..last sekali biar ja benda tu terjadi..bukan apa, depa tu BUKAN AMILY KAMI! TAK MAHULAH MASUK CAMPUR URUSAN ORANG! AKU PUN BUKAN ALIM SANGAT! BIAQ LA! KUBUR MASING-MASING KAN! UIH! TAK BERANI LA..


Amboi, cakap macam lah kita ni xdak pertalian langsung..bukankah kita saudara sesama Islam? Nabi ajaq kita, cara cegah kemungkaran..first sekali, pakai tangan (action), kalau tak mampu? pakai mulut (kata-kata)..dan kalau pun masih tak mampu, pakai Hati (mmbenci dengan hati, dan itulah selemah-lemah iman)..


Tangan : pergi ke wanita yang sedang bercubuan tu, dan terus menarik nya dari terus bercumbuan..
Lidah : "saudari, maaflah..tapi, saudari dah mencemarkan nama dan imej Islam dgn perbuatan terkutuk ni!"
Hati : Hati berbisik, "Ya allah, bencinya aku dengan maksiat ini!"


ok, nabi dah ajaq kat kita macammana nak cegah kemungkaran depan mata kita! so, lindungilah kaum wanita kita! jangan biar hiasan dunia ini tercemar dek budaya yang tak ketahuan! Dan pesanan buat kaum wanita sekalian, jaga diri dan maruahmu, ya ukhti ku!


Ingatlah, lelaki yang baik untuk wanita yang baik, dan sebagainya..


Lelaki mana yang mahukan perempuan *pakai buang sebagai isterinya?
Wanita yang dicari ialah mereka yang meletakkan Allah di tempat pertama dlm segala hal..
Wanita yang apabila memandangnya, tenang hati yang resah..
Wanita yang kesempuarnaannya bukan pada paras rupa tapi pada akhlaknya..
Wanita yang manis dan terpancar sinart keikhlasan dalam dirinya..
Wanita yang menunduk pandangan tika berhadapan dengan lelaki..
Wanita yang bersih hatinya dan tinggi imannya..
Wanita yang mampu bersama-sama menuju jalan yang diredhai Illahi..


Sekian, 
JADILAH WANITA SOLEHAH YANG JUGA MERUPAKAN HIASAN DUNIA, DAN BIDADARI DI AKHIRAT! ;) Insyaallah..

No comments:

Post a Comment