Sunday, April 24, 2011

Ujian Allah

Assalamulaikum, para sahabatku!


Pernah tak hampa kadang-kadang menyesal dengan something dalam hidup kita? Pernah tak terfikir kenapa Allah menguji kita dengan seteruk-teruk ujian (katanya lah, tak fikir ramai lagi yang diuji lagi teruk). Pernah tak kita berputus asa dengan hidup?


*Baik aku mati lah macamni!
*Adoi, apalah malang nasib aku ni!
*Ya Allah, apa salahku, sampai kau ujiku sebegini rupa? (ayat drama-drama selalunya)


Hah, pernah dengar tak luahan hati macam ni? Pernah cakap tak? Recall balik! Hurm, saya pun pernah..Tapi, kita sebenarnya kena terima semua ketentuan dan takdir Allah..Pasaipa? Haa..Sebab *beriman pada Qhada dan Qadar* ialah Rukun Iman yang ke??? haa? lupa pulak! ya, yang ke 6..pandai, adik-adikku! Hurm, dalam enam-enam rukun iman tu, kalau kita tak percaya pada salah satu daripadanya, maka jadilah kita orang Islam yang tidak beriman dengan sebenar-benarnya Iman!


Jadi, untuk menjadi umat Islam yang benar-benar beriman, kita mesti terima semua benda yang jadi pada diri kita..terima dengan baik, dan redha..segala ujian yang allah bagi kat kita adalah untuk menguji tahap pencapaian iman kita..selain tu, Allah uji kita untuk mengampunkan dosa-dosa kecil kita..so, ingat senang ka? kita dapat pengampuanan dr dosa-dosa kecil..untunglah!


pernah dengar tak?


Allah tak akan menguji hambaNya, melebihi kemampuan hambanya..


so, jangan lah kita lemah sangat!set mind kita, kita tak lemah, kalau kita lemah, Allah tak kan uji kita..kita hambaNya, Dia tahu takat kemampuan kita..jadi, terima semua ujian dengan hati terbuka..insyaallah, ganjjaran setimpal dari Nya menanti..amin..

No comments:

Post a Comment