Wednesday, April 13, 2011

Boleh sokmo!

Ini entry sedikit panas!
haha..macam melodi pulak! tak dak la..ini entry untuk memberi nasihat..macam biasa.


muda-mudi zaman sekarang (bukan semua)..aisy! bercinta bagai nak rak! oh! darah tengah manis..kata orang..yeka..kita tengok orang zaman dulu, tak ada pulak bercinta2, tup2 umoq belasan tahun, dah dijodohkan oleh orang tua masing2..tak kenal pon, bakal pasangan tu! orang kata, tak kenal, maka tak cinta..betul?? em, tapi, bole pon mereka bhagia sekarang, smpai ke anak cucu! dimurahkan rezeki, dikurnia anak yang ramai..hah! macam tu lah betul! cinta selepas kahwin! 


ini tidak! "ala, masa couple la nak kenal2 hati budi pasangan!" yeka? islam ajaq kita berkenal2 dengan pasangan dalam tempoh pertunangan..bukan couple..ada perselisihan pendapat mengatakan, dalam islam boleh bercouple, tapi, kena ada batas2 nya..maaf! kemukakan dalilnya..dalil mana yang kata couple dibolehakn dalam islam??


cukuplah ayat in membuktikan..


Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.(Surah Al-Israa'17: ayat: 32).


Bagaimana ayat ini menyangkal couple, walhal langsung tak menyentuh soal couple..


Dan janganlah kamu mendekati zina! Allah tak kata jangan kamu melakukan zina, Allah kata jangan MENDEKATI..atas dasar MENDEKATI, maka COUPLE ITU HARAM! mungkin entry pasal couple ni, dah byk kali sy tekankan dalam blog ni..


"asyik2 nak cakap pasal couple!" 
hehe..maaflah ye..sbnarnya entry ni lbh kurg nak mengingatkan sy JANGAN COUPLE !
sebabnya..couple dah jadi trend! sape yang tak couple, kadang2 macam dipinggirkan.."eh! hg mana taw masalah couple ni..p men jaoh2" 
so, ini ujian! kita kena kuat! jangan mudah terjebak dengan isu couple ni, ok!


bila dah couple, mcm2 jd..bila couple mmg sah anda mendekati zina..zina hati, zina mata, zina telinga, macam-macam zina ada..


bila dah couple..kira boleh sokmo laa..terhutang budi, tergadai body! itu musibah! jauhkan diri anda dr musibah ini..kalau berlanjutan, menyesal tak sudah! 


*ingatlah, hak suami kita..jaga mahkota wanita sebaik mungkin..dan selayak2 lelaki untuk menakluki mahkota tersebut adalah insan bergelar suami  ;)





No comments:

Post a Comment