Thursday, April 7, 2011

Pepohonan Di Neraka..

Pepohon di neraka sma ke ngn yg ada kt dunia nie ??? hmm...klau kt dunia , pohon2 nie di jadikan tmpat b'teduh....  tp kt neraka laen...




baca nie ...luangkan sedikit msa anda yer  :)




Mengenai pepohon di neraka ini tlah d terangkan oleh Allah dlm Surah Al - Shafat ayat 63 - 65 bermaksud :




    " Sesungguhnya Kami m'jadikan pohon zaqqum itu sbg cubaan bg org2 yg zalim . Sesungguhnya dia adalah sebatang pohon yg keluar dari dasar neraka yg menyala.. Buahnya spt kepala2 syaitan.. "




Bahawasanya d dalam neraka itu terdapat pohon2 yg b'duri & pohon zaqqum yg batang mahupun buahnya sbg makanan ahli neraka..




Pohon zaqqum ini adalah sebatang pohon yg tumbuh dari dasar neraka yg menyala.. Buahnya seperti kepala2 syaitan. Allah m'jadikan pohon zaqqum ini adalah sbg cubaan bg org2 yg zalim yg akan m'jadi ahli neraka.. Di dalam Al-Quran juga di jelaskan bahawa pohon zaqqum  itu makanan bg org yg byk melakukan dosa..




Di dalam hadis Nabi s.a.w.  di terangkan : Bahawa semiskin - miskinnya ahli neraka adalah ketika mereka meminta pertolongan dgn makanan lalu di datangkan kepada mereka makanan kayu zaqqum , ketika sudah datang kpd makanan kayu zaqqum itu , mereka teru memakannya , maka mendidihlah apa yg ada di dalam perut & otaknya , serta gigi gerham mereka. Kemudian keluarlah dari mulut mereka api yg menjilat2 & jasad mereka hancur di antara tapak kaki mereka..


 
    Dan tentang pohon yg berduri di dalam neraka , Al - Quran juga menjelaskan pada surah Al - Ghasyiyah ayat 6 yg bermaksud :




"...........selain dari pohon yg berduri.."

No comments:

Post a Comment