Saturday, April 30, 2011

Kawan, member, sahabat, teman :)

Assalamualaikum! Semoga Allah sentiasa menetapkan hati-hati kita pada jalan yang lurus..


There are FOUR qualities of a GOOD FRIEND:
1) When you see him, he reminds you of ALLAH!
2) When you sit with him, it increases your IMÂN!
3) When he speaks to you, it increases your KNOWLEDGE!
4) When you see his actions, you remember the AKHIRA



Insyaallah, posting kali ini saya nak cerita kan soal persahabatan! FRIENDSHIP! kawan, sahabat, teman, atau apa ja panggilan yang sama waktu dengannya, itu tak menjadi isu besar..yang penting nilai sebuah persahabatan itu..adakah boleh dibeli dengan wang? atau dibeli atas dasar populariti? dan segala macam alasan seseorang menjalinkan hubungan dengan kawan..oh! saya lebih gemar gunakan perkataan TEMAN..pada saya, kawan boleh jadi kawan facebook, kawan sekelas, kawan se'batch'..kadang-kadang, jarang tegur pun kita klasifikasikan sebagai kawan..bila saya gunakan istilah teman instead of kawan pada seseorang itu, itu melambangkan rasa sayang dan hormat kepadanya..


Ok, teman tak ada kutuk-kutuk belakang..malah, temanlah yang akan defend kita walaupun kita tak tahu..teman akan sentiasa support kita dalam perjuangan! Teman itu sanggup bersama kita tika susah dan senang! dan paling penting, teman tak perlu diungkapkan dengan kata-kata..(post di fb : saya kawan awak! ) semata-mata, tapi, yang paling penting mereka sama-sama tahu, mereka mempunyai hubungan persahabatan yang erat yang lahir dari hati..bukan berteman atas dasar lain!


Uhibbuki fillah! berkawan kerana Allah! insyaallah, kita tak akan mengharapkan hadiah atau lain-lain macam penghargaan dan balasan bila persahabatan dijalin atas rasa cinta padaNYA..walaupun kita tidak selalu berjumpa, namun nilai ukhwah yang terjalin tu pasti tidak akan terlerai..jauh di mata, dekat di hati, begitulah!


Teman, teman ni ialah sahabat yang sentiasa nasihat kita ke arah kebaikan..kita mengharapkan yang terbaik untuk dia..tidak akan pernah terlintas rasa cemburu di hati, melainkan cemburu yang bersifat membina..tidak pula kita cepat terasa hati dengan mereka..


Ada macam-macam kisah sebenarnya nak diceritakan..


S bukan nama sebenar..mempunyai 3 orang teman baik..hari-hari makan bersama, study bersama, sembang bersama, dan kadang-kadang tidur pun bersama..S sangat bertanggungjawab orangnya..selalu masak dan kemas rumah untuk kawan-kawan nya yang kadang-kadang busy dan buat-buat busy..biasalah! S dan bf nya keluar dating seminggu adalah dalam beberapa kali..tapi, agak kerap! dan S jugak seorang yang aktif dalam aktiviti di U nya..sampai kan kadang-kadang terlampau busy..sampai kan suatu hari, S terperasankan sesuatu.."eh, awat depa ni tak mai lepak bilik aku lama dah? sembang pun jarang!"..fikir punya fikir..tapi, tiada jawapan ditemui..hingga tidak tertahan lagi, maka diluahkan perasaan kpda salah seorang sahabat..tapi, sahabat itu mengambil sikap berdiam diri, dan tidak mahu jelaskan mengapa mereka mejauhkan diri dari S..akhirnya, hubungan mereka semakin renggang..S sangat sedih dan membawa diri..


*moral of the story : berkawan perlu ikhlas! bukan macam kisah ni! jarak dan masa bukan lah ukuran nya..bukan bila kita spend more time dengan someone ni, maka dia akn jadi kawan baek kita..nilai ukhwah bukan diukur dengan jarak..bila jauh, dah tak kawan! ini persahabatan palsu..Allah maha bijak untuk menilai persahabatan kita sama ada ikhlas atau buat2 class, nak kawan dengan anak datuk, grup popular atau orang kaya aja..

Disini saya post sekali lagu Sahabat dari Devotees..nak upload videonya, tapi internet lambat, sorry!

Biarkan kerinduan di lautan memori
Mengimbau kenangan indah yang mengetuk emosi
Masih segar di ingatan saat mesra berputik
Hatimu bawa sinaran cahaya inspirasi

Sahabat...
kau sesungguhnya
Temanku...
dikala suka dan lara

Tika ku buntu
diselubungi sendu
Kau tiupkan ketabahan kuntum
mengukir senyuman

Bagaikan embun
hilang diterbit fajar
Kau pergi jauh mengejar cita
Menggapai redha Yang Esa

Duhai sahabat dengarkanlah
Bicara hatiku ini
Meskipun jarak memisahkan
Namun tiada noktah kasih

Biarlah waktu menetukan
nilai ukhwah yang terjalin
Teruskanlah perjuangan hingga
Ke titisan darah terakhir

Dan aku masih di sini
terus mendaki
puncak tertinggi hidupku

Dan aku terus menanti
saat yang manis
akan berulang kembali

Sahabat...

Devotees ;) gambar di 'curi' dari koleksi gambar DEVOTEES..click sini untuk ke fanpage devotees


ni teman sy! ;) bole tak? nk gk feel jd artis..haih! haha..uhibukum fillah!! ;) semoga ukhwah yg terjalin mjadi bukti di padang mahsyar kelak ;) syg hampa ketat2..;)


4 comments: